Föreningsnytt Nr 1 Mars 2023

Medlemsavgift

Ny huvudmedlem betalar endast 250 kr för 2023.

Vill du lägga till familjemedlemmar för endast 50 kr för 2023.
Kontakta oss på 073-3303469 eller maila skovde@astmaochallergi.se

Flytande bastun Karlsborg

Söndagen den 2 april kl 10-13 träffas vi i Karlsborg (precis utanför fästningens murar) och nyttjar den vedeldade flytbastun på Vätterns klara vatten. Här umgås vi i den kamin-uppvärmda loungen, soldäcket eller i den vedeldade bastun. Om hettan tar över finns det en lucka i golvet för ett svalkande dopp i Vättern.

Var och en tar med fika/mat och dryck. Kostnad 100 kr per person. Anmälan görs till Karola Åkesson på telefon 0768-119061 senast 27 mars. Max 12 personer. Om intresset är stort delar vi upp oss i 2 grupper kl 10-13 samt kl 13-16.

Osterian Falköping

Lördagen den 15 april kl 12 så äter vi ostbuffén på restaurangen Falbygdens Ost i Falköping. Ostbutiken har öppet kl 10 – 16 så du kan handla delikatesser eller din favoritost före eller efter ostbuffén. Det är bokat 20 platser så anmäl er så fort ni har möjlighet.

Det kostar 150 kr per person och anmäl er till Marie på 073-3303469 eller marie.e.gothe@gmail.com senast 10 april.

3-kamp i simulator på Billigehov hos Loft

Söndagen den 23 april kl 14 -17 träffas vi på Billingehov i Skövde för att utmana varandra i en 3- kamp i golf och jakt&skytte. Det sker i en simulator och ni kommer att få en genomgång och instruktioner utav en aktivitetsvärd.

Det ingår även god mat från Bröderna i Skövde, eventuella allergier eller önskemål på maten tar vi med personalen på plats (dryck ingår ej)

Det finns ingen lägre åldersgräns men det är i en simuleringsmiljö. Ni kan läsa mer på http://loftgolf.se/paket/3-kamp-trekamp/

Vi har bokat 20 platser. Egenavgiften är 230 kr och barn upp till 11 år (får ej ha fyll 12) kostar 120 kr. Anmäl er till Mona på mona-sp@hotmail.com dock senast 16 april.

Aeroseum i Säve/Göteborg.

Söndagen den 7 maj besöker vi upplevelsemuseet Aeroseum i Säve/Göteborg. Aeroseum är ett unikt upplevelsecenter för alla intresserade av flyg och historia. Med två tidigare topphemliga, militära berganläggningar som bas får du som besökare göra en resa genom flygets historia och utveckling. Området är fyllt med flygupplevelser för unga och gamla, män och kvinnor.

Du får möjlighet att själv prova på, uppleva och experimentera, och beskåda hur gamla flygplan och helikoptrar restaureras. I museet finns möjlighet att boka flygsimulator pris 75-150 kr/ 30 min som bekostas av var och en. Läs mer fakta och vägbeskrivning på länken https://aeroseum.se/

Egenavgift vuxen 85 kr och barn upp till 16 år 55 kr, då ingår kaffe/te/dricka med en smörgås. Meddela eventuella allergier. Anmäl er till Håcan på hacan.lundqvist@icloud.com eller mobil 0763-480049 dock senast 25 april, ange barnens ålder. Man tar sig till Aeroseum på egen hand och vi träffas kl.11:00 utanför entrén.

Besök vår Facebook sida

Följ föreningen på Facebook där vi skriver om våra aktiviteter eller sprider annan aktuell information.
Adressen är https://www.facebook.com/astmaoallergiskovde eller sök efter ”Astma- och Allergiföreningen i Skövde, Hjo, Tibro och Karlsborg” på Facebook.

Intresseanmälan till vandring i Tiveden

Finns det intresse av vandring runt Trehörningen (9,5 km) i maj kontakta Karola. Åkesson på tel 0768-119061.

Utdelning av pengar från Gösta Larssons fond

Våra medlemmar har möjlighet att ansöka om ett ekonomiskt bidrag på max 3 500 kr från Gösta Larsson fond. Ansökan gäller alla allergier, astma och eksem.

Ansökningarna kan gälla frikort inom sjukvård och frikort för mediciner (Bifoga kopia på frikortet, besöken, medicinuttag eller liknande) eller inköp utav ett hjälpmedel t.ex. luftrenare, kvalsterskydd osv.

Utbetalning sker mot uppvisande av kvitto.

Skicka in underlag som bekräftar medlemmens allergier. Ansökan ska innehålla personnummer, namn, telefonnummer, mailadress och bankens namn samt kontonummer. Senast 10 april ska underlaget ha inkommit. Vill du maila så är det skovde@astmaochallergi.se eller posta det till Ängsvägen 8A, 541 35 Skövde. Om du har frågor så kontakta oss på mailen eller ring 073-3303469.

Styrelsen önskar er alla
en härlig vår!