Föreningsnytt Nr 3 September 2023

Vi hoppas att ni har haft en skön sommar även om vi har haft en regnperiod men innan dess soliga veckor och förhoppningsvis en vacker sensommar.

Vi hoppas att ni hittar någonting roligt i att anmäla Er till i dagens utskick med lite höstaktiviteter. Det är ofta begränsat antal platser så vänta inte för länge.

Bada Balja på Västergården Dillö

Lördagen den 7 oktober kl 16 Kvällen börjar med att vi tillsammans äter pizza som vi själva har skapat. Efteråt blir det bad i jättebadbalja fylld med Vänernvatten omsorgsfullt uppvärmd med ved. Om man vill svalka av sig med ett bad i Vänern så går det jättebra.

Efter badet bjuds det på kaffe / te. Möjlighet finns att ta med egen dryck och andra godsaker om så önskas.

Medtag badkläder, badlakan och badrock. OBS meddela matallergier när ni anmäler er. Karola försöker ordna samåkning till Dillö.

Åldersgräns 18 år och det finns max 16 platser. Kostnad 150 kr per person. Anmälan senast 29 september till Karola på 0768-119061 eller karola.akesson@gmail.com

Dreja lera i Hjo

Lördag 21 oktober kl 10-13 testar vi på att dreja på Clay for Hjo. Det är ett krukmakeri som ligger beläget vackert i Hjo stadspark.

Man drejar några personer åt gången och kommer att hinna göra ca 1-3 föremål. Detta ska sedan glaseras och bränns så leveransen sker 3-4 veckor senare. Det finns 12 platser och kostnaden är 225 kr per person. Det finns kaffe, the och enklare tilltugg att köpa.

Om du har svårt att ta dig till Hjo så meddela detta när du anmäler dig så försöker vi ordna samåkning. Anmälan sker senast 14 oktober till Håcan på hacan.lundqvist@icloud.com eller på 0763-480049

Söka pengar via fonder, Ge oss Tips

När vi ordnar aktiviteter så betalar föreningen en stor del av totala kostnaden. Ibland måste vi fylla på vår kassakista.

Om du vet några bra fonder eller andra alternativ för att få pengar till vår verksamhet så maila oss på marie.e.gothe@gmail.com eller ring på 073-3303469

Bowling i Skövde

Lördagen den 11 november kl 13 spelar vi bowling. Vi spelar på Nöjesarenan på Arena i Skövde och har hyrt banorna i 1,5 timme. Kom i tid så du hinner byta skor och välja klot.

Efter bowlingen äter vi gemensamt en hamburgare med strips. Glöm inte meddela ev allergier när ni anmäler er. Sista anmälningsdag är 2 november. Det kostar 170 kr per person 70 kr för barn upp till 12 år. Anmäl er till marie.e.gothe@gmail.com eller 073-3303469

Tips och idéer kring våra aktiviteter

Om du har tankar, tips eller andra idéer kring vår verksamhet så hör av dig. Ibland kan det hända något roligt i din närhet som vi har missat men tänk på att meddela detta i god tid så vi hinner få med det i Föreningsnytt. Du behöver tänka på att vi inte har någon anställd utan styrelsen gör allt arbete gratis på sin fritid. Kontakta någon i styrelsen, se alla våra kontaktuppgifter på sidan ”Kontakt och anmälan till aktivitet”.

Elektronikskytte Lidköping Sikta med öronen

Lördagen den 18 november kl 14.00 är ni välkomna att pröva något annorlunda ihop med SRF, de Synskadades Riksförbund i Lidköping. En organisation för personer med synnedsättning.

Vi ska få testa att skjuta elektronikskytte ihop med dom, det är en typ av gevärs skytte för synskadade. Skytten hör en ton i sina öron som ökar i frekvens ju närmare mitten man kommer. Vi får en bindel för ögonen och hörselkåpor som vi lyssnar efter tonen i. Var och en kommer att ha en handledare som hjälper till.

Vi har tre banor och kommer att skjuta i 4 skjutomgångar. Vid frågan hur lång tid det tar var svaret, så lång tid vi behöver. Det kan finnas ledarhundar i lokalen, med tanke på allergier.

Lägsta ålder är 7 år. Det kostar 25/ person och vi har bokat plats för 12 personer, så först till kvarn gäller. Kaffe och te ingår.

Det ligger i Lidköping på Hallgatan 3 i samma byggnad som Lidköpings Cykelklubb och vi samåker om det går. Anmäl er till Mona på mona-sp@hotmail.com

Besök vår Facebook sida

Följ oss på Facebook där vi skriver både före och efter en aktivitet eller annan viktig bra information. Adressen är https://www.facebook.com/astmaoallergiskovde eller sök efter ”Astma- och Allergiföreningen i Skövde, Hjo, Tibro och Karlsborg” på Facebook.