Verksamhetsberättelse 2022

Astma och Allergiföreningen i Skövde, Hjo, Tibro och Karlsborg

Föreningens bildades 1968 och har haft verksamhet i 54 år.

Vår vision är ett samhälle anpassat till människor
med astma, allergier eller annan överkänslighet.

Astma och Allergiföreningen är en lokalförening inom Astma och Allergiförbundet och arbetar helt ideellt.

Enligt stadgarna är lokalföreningens uppgift att:

• Utifrån medlemmarnas förutsättningar och behov utveckla verksamhet som bidrar till den enskildes livskvalitet.

• Påverka samhället att åstadkomma samma levnadsvillkor för människor med astma, allergi eller annan överkänslighet som för andra medborgare.

• Genom utbildnings och informationsarbete nå större förståelse för astmatikers och allergikers problem.

Styrelsen lämnar härmed följande berättelse för 2022:

Marie Göthe                              ordförande
Karola Åkesson                         kassör
Mona Stahel Paananen        ledamot
Ulla Karnevi                               ledamot

Styrelsen har haft 5 protokollförda sammanträden utöver årsmötet. Därutöver har den samlats för sammanställning av information samt brev till medlemmar.

Revisor: Christer Bergquist. Bokföringen sköts utav Kontrollremsan Skövde

Medlemmar
Vid årsskiftet 2022/2023 var antalet betalande medlemmar 334 personer fördelat på 165 hushåll.
Årsskiftet 2021/2022 hade vi 344 medlemmar fördelat på 181 hushåll.

Medlemsantalet för Västra Götaland 2022/2023 var 2 837 medlemmar jämfört med 2021/2022 då antalet var 2 873 personer.

I hela Sverige 2022/2023 var vi 14 292 medlemmar fördelade på 9 302 hushåll jämfört med 2021/2022 då antalet var 15 016 medlemmar fördelade på 9 778 hushåll.

Årsavgift
Årsavgiften har varit 250 kr för huvudmedlem och 50 kr för familjemedlem. I årsavgiften ingår även prenumeration av tidningen Allergia med 6 nr per år samt vårt eget medlemsblad Föreningsnytt med 5 nr per år.

Kansli
Föreningen har sitt kansli och möteslokaler på Ängsvägen 8A i Skövde.

Representation
En viktig uppgift i föreningens arbeta är att påverka samhällets politiker och tjänstemän för att öka förståelsen för allergiproblem. Vi har en viktig roll i Rådet för funktionshinderfrågor i Skövde kommun och Referensgruppen.

Ekonomi
Vi är tacksamma för bidrag till upplevelser för våra medlemmar från ABF Skaraborg, Astma och Allergiförbundets Blomsterfond, Wincrantz stiftelse och Skövde kommun.

Rådgivning via mail
Denna form av kontakt har ökat då många medlemmar stöter på problem i vardagen t.ex. skolmiljö gällande astma och allergifrågor.

Föreningsnytt, Facebook och webbsida
De här är viktiga kanaler som föreningen använder för att sprida sin information. Vi gör 5 utskick utav Föreningsnytt per år via mail eller brev till våra medlemmar. Facebook används för att bjuda in till en aktivitet eller snabbt kunna sprida aktuell ny information. Vi har skapat en ny enkel hemsida där vi skriver om föreningens verksamhet. Vi hänvisar till förbundets hemsida för att medlemmarna ska kunna läsa mer om senaste nytt inom forskning eller få ta del av annan viktig faktagransakad kunskap inom området astma och allergi.

Referensgruppen
Referensgruppen är en förening där de olika funktionshinderföreningarna inom Skövde träffas och diskuterar sina frågor. Det gäller i första hand de kommunala frågorna men även hur föreningarna upplever situationen som helheten i samhället. Vissa frågor ska tas upp med regionen på dialogmöte eller i tillgänglighetsgruppen. Det är referensgruppen som väljer våra 6 ledamöter till funktionshinderrådet.

Rådet för funktionshinderfrågor
Rådet för funktionshinderfrågor i Skövde kommun, är ett råd som arbetar för våra frågor inom de olika kommunala verksamheterna genom vår kunskap och erfarenheter ur ett funktionshinderperspektiv. Vi deltar i deras olika utbildningsdagar.

Guldkant i vardagen och träffa likasinnade
Föreningen arbetar för att skapa olika aktiviteter som passar våra medlemmar i alla åldrar. Vi tror att en utav anledningarna till att man går med i en förening är för att ha lite roligt och träffa andra personer i samma situation. Det är viktigt att kunna utbyta erfarenheter och idéer om allt.

Gösta Larssons minne
Gösta Larssons minne är pengar som föreningen fått via hans testamente. Medlemmarna får ansöka om ett bidrag till tex. frikort apotek, frikort sjukvård, luftrenare, filter, tvättmaskin, kvalsterlakan osv. Vi hade inte någon utdelning under 2022.

Aktiviteter under 2022

Yoga grupp hade vi på våren med 16 deltagare och på hösten med 20 deltagare. Vi hade medlemmar fördelade på Medicinsk yoga och Kundalini yoga. Vi träffades 13 – 15 gånger under 1 – 1,5 timme för att praktisera de olika övningarna med fokus på djupandning och att minska stress. Yogan underlättar för många med astma men är mycket bra för alla. På grund av pandemin så erbjöds även digitala Yoga pass

Söndagen den 13 februari spelade vi shuffleboard på Nöjesarenan f.d O`learys i Skövde. Vi var 11 vuxna och 2 barn som hade 4 bord och delade upp oss i lag.Vi spelade en timme för att sedan äta gemensamt hamburgare och umgås.

Söndagen den 27 februari hade vi vårt årsmöte. Vi var 8 personer som summerade 2021 och planera inför 2022 och efteråt så åt vi gemansamt god kinamat.

Söndagen den 6 mars var vi 6 personer som vandrade Trollstigen ca 1mil på Billingen i Skövde. Vi började med att laga raggmunk och fläsk utomhus vid Hållstammen i en muurikka. Efter maten vandrade vi i skönt väder och vacker natur.

Lördagen den 19 mars provade vi 3-kamp i simulator på Billingehov. Vi var 17 personer som provade golf och två olika varianter av skytte. Vi delade upp oss i 5 lag och tävlade mot varandra. Det var utmanande så tur att vi fick hjälp av instruktörer. Efteråt åt vi en god hamburger tallrik från Bröderna och hade trevligt ihop.

Tisdagen den 12 april var vi 10 personer som provade Gong. Vi började med några Yoga övningar innan Gongen gav en skön avslappning då du bara känner ljudet svalla över dig när du ligger ner utan alla tankar på en skön ullmatta

Lördagen den 23 april provade vi på Bågskytte. Vi var 9 personer som hade en rolig förmiddag med Skövde Bågskytteklubb och vi fick lära oss att skjuta med pilbåge.

Lördagen den 7 maj åkte vi till Falbygdens ost i Falköping. Vi var 10 personer som åt god ostbuffé på Osterian och hade det trevligt vid långbordet. Vi smakade många roliga udda kombinationationer innan vi gick in i affären för att handla våra favoriter.

Söndagen den 5 juni vandrade vi Trollstigen på 8 km på Billingen. Vi hade med oss picknick som vi åt vid Rydsgrottor med en vacker utskickt. Vi hade 3 timmmars vandring i vackert väder.

Fredagen den 26 – 28 augusti var vi 12 personer som åkte till Säfsen. Vi åkte i egna bilar och bodde 2 personer eller en familj i varje stuga. Vi vandrade gemensamt de olika lederna och det finns allt ifrån enkla leder på 3 km till dagsturer på 25 km. Det är varierad och vacker natur. Några av deltagarna valde att fiska och det finns många sjöar att välja mellan. Det roliga var att alla fick fisk Öring. Vi har t.ex. kvälls badat, några har paddlat kanot, spelat minigolf, plockat tranbär och lekt på Säfsens äventyrs lekplats. På lördagskvällen åt vi en gemensam buffé måltid på Hyttan i Säfsen. Det var en bra helg med fint väder och mycket vacker natur. Det fanns ett stort utbud av aktiviteter men vandring och fiske var det som lockade mest. Vi var ett glatt gäng medlemmar som hade en trevlig helg.

Lördagen den 10 september var vi 6 personer som besökte Krokens Alpacka i Lidköping. Vi samlades i hagen och ägaren berättade om alpackorna och verksamheten. Efter det så fick vi mata med godis ur sin hand. Efter besöket så serverades vi en våffelfika.

Söndagen den 16 oktober var vi 11 personer som åt en god lunch på Lemon Garden Skövde. Det fanns många olika crepes fyllningar att välja mellan t.ex. nutella, pistage, jordgubb, choklad, osv. Även goda glutenfria crepes. Vi testade olika smothies och milkshake eller en vanlig fräsch lemonade.

Lördagen den 22 oktober var vi 10 personer som åkte till Västergården på Dillö. Vi började med att göra vår egen pizza med mycket lokalproducerat i den vedeldade ugnen. Det smakade gott och till detta serverades Torsö öl med vi satt vid långbordet och pratade. Vi badade i den vedeldade badtunnan i 43 grader och många varvade med att bada i Vänern. Kvällen avslutades med gott fika innan det var dags att åka.

Söndagen den 13 november var vi 18 personer som besökte Bifrostobservatoriet i Lugnås. Vi delade upp oss i två grupper och fick en mycket intressant föreläsning om rymden och visning av två observationer. Tyvärr var det mulet så vi såg inte himlen.

Söndagen den 20 november var vi 14 personer som spelade Bowling på Nöjesarenan Skövde. Vi spelade i 1,5 timme innan vi åt en smashburgare medan vi pratade. Det är mycket teknik och hastighet för att få många strikes.

Söndagen den 11 december bjöd vi på adventsfika. Vi var 13 personer som smakade på glögg, julmust, godis, lussekatter, pepparkakor och mycket annat gott.

Onsdagen den 14 december var vi 10 personer som träffades på Blomsterlandet. Vi kunde ha med oss krukor och sedan köpte vi blommor och material på plats. Vi hade en duktig tjej som visade hur vi kunde göra. Vi tog en fika mitt i koncentrationen.

Slutord

Styrelsen vill framföra ett tack till alla som på olika sätt varit ett stöd för Astma och Allergiföreningen i Skövde under året. Vi tackar för det viktiga finansiella stödet vi fått till vår verksamhet. Vi har fått bidrag från Skövde kommun, ABF Skövde, Wincrantz stiftelse och Astma och Allergiförbundets Blomsterfond.

Skövde februari 2023
Astma och Allergiföreningen i Skövde, Hjo, Tibro och Karlsborg