Föreningsnytt Nr 1 februari 2024

Årsmöte

Söndagen den 25 februari kl 15 har vi föreningens årsmöte. Vi summerar det gånga året och planerar inför 2024. Vi bjuder på kaffe och semla medan vi pratar. Anmäl er omgående så vi vet hur mycket vi ska handla. Glöm inte meddela ev allergier till Marie på marie.e.gothe@gmail.com eller 073-3303469.

Flytande bastun Karlsborg

Söndagen 17 mars kl 9 träffas vi i Karlsborg (precis utanför fästningens murar) och nyttjar den vedeldade flytbastun på Vätterns klara vatten fram till kl 12. Här umgås vi i den kamin-uppvärmda loungen, soldäcket eller i den vedeldade bastun. Om hettan tar över finns det en lucka i golvet för ett svalkande dopp i Vättern.

Var och en tar med fika/mat och dryck. Kostnad 100 kr per person. Anmälan görs till Karola Åkesson på telefon 0768-119061 senast 29 februari Max 12 personer och vid stort intresse ev en grupp på eftermiddagen.

Osterian Falköping

Söndagen den 7 april kl 11 så äter vi ostbuffén på restaurangen Falbygdens Ost i Falköping. Ostbutiken har öppet så du kan handla delikatesser efter ostbuffén. Det är bokat 20 platser. Det kostar 150 kr per person och anmäl er till Marie på 073-3303469 eller marie.e.gothe@gmail.com senast 1 april

Qvarnstensgruvan i Lugnås

Söndagen den 5 maj kl 15 har vi bokat en spännande privat guidning på ca 1 timme inne i gruvan.

Från parkeringen vandrar du ca 700 meter genom ett lummigt naturreservat för att komma till gruvan, så kom i god tid. Caféet kommer hållas öppet för oss om vi vill fika. Dörren till gruvan är 70 cm bred och golvet är slätt men svagt lutande.

Det kostar 50 kr per person vilket är ett väldigt förmånligt pris, så häng på 👍

Finns 20 platser och sista anmälningsdag är den 29 april till mona-sp@hotmail.com.
Adress Lugnås Älerud, 542 94 Mariestad.

Det är 8 grader varmt i gruvan så ta med varm jacka eller tröja! Även lämplig aktivitet för barn och ingen åldersgräns.

Upplev Karlsborgs fästning

Söndagen den 19 maj har vi bokat den långa (1 timma och 45 minuter) äventyrsturen på Karlsborgs fästning, start kl.10:00. Samling kl.09:45 på Ankarvägen 1. Turen är inte handikappanpassad utan vi kommer gå i smala gångar m.m.

Följ med på en unik guidetur genom Karlsborgs fästning med krutrök, kanoner och äventyr. Guideturen startar med en film som tar dig bakåt i tiden till år 1865 och hur livet på fästningen kunde ha tett sig då. Därefter tar guiden med dig ner i de mörka, underjordiska gångarna, där krutröken ligger tät, kanoner mullrar, golv skakar och råttor väser… I Gravkaponjären finns autentiska miljöer uppbyggda. Plötsligt har du kommit hem till Förvaltare Forsberg och får se hur han levde. Du får göra ett besök i guldvalvet med hundratals guldtackor för att slutligen ta del av livet på Bulta-Majas krog.

Det här är en guidetur du inte får missa.

Efter den guidade turen öppnas Karlsborgs Fästningsmuseum upp enbart för oss. Karlsborgs Fästningsmuseum är inrymt på båda sidor om det storslagna kyrkvalvet, mitt i det 678 meter långa slutvärnet i Karlsborgs fästning. Mer än 2 200 m2 fyllda med spännande utställningar, berättelser och föremål som visar fästningens, hembygdens och de militära enheternas historia.

Vi får även besöka Garnisonskyrkan. En gång i tiden var den tänkt att vara plenisal för regeringen och riksdagen i orostider. Inne i kyrkan i taket hänger en stor och grandios ljuskrona som är tillverkad av 276 bajonetter.

Det finns 20 platser och egenavgiften är 140:-/vuxen och 90:-/barn (upp till 16år). På Fästningsmuseet finns enklare fika att köpa.

Anmälan senast 12 maj. Anmälan till Håcan hacan.lundqvist@icloud.com Tel.0763-480049.

Anmäl familjemedlemmar som medlem

När du anmäler dig till en aktivitet så kollar vi att alla är medlemmar, så anmäl alla redan nu för 50 kr.

Hur vill du ha Föreningsnytt?

Vill du ha mail till din privata mail ? Till din jobb mail ? Eller vanligt brev i brevlådan ? Kontakta oss på skovde@astmaochallergi.se så kan vi ändra åt dig.

Föreningens Facebook

Följ oss på Facebook där vi skriver både före och efter en aktivitet eller annan viktig bra information https://www.facebook.com/astmaoallergiskovde.

Astma och Allergiförbundet

Glöm inte att läsa och hämta faktagranskade nyheter och kunskap från vårt förbunds hemsida www.astmaoallergiforbundet.se Det finns många bra tips, reportage, inbjudningar till digitala föreläsningar, olika nyhetsreportage från TV eller tidningsartiklar på förbundets Facebooks sida https://www.facebook.com/astmaallergiforbundet/

Till toppen av sidan